Activities...
Research projects...
A large school experimentation...

Select language:
 
Italian
 English (by L. Falcinelli)

Cerca nel sito:

You are welcome to CIRDIS Forum.
Do you want to exchange ideas, information, materials on statistical education?

Papers published within the project "Experimenting New Strategies for Learning Statistics at School"


Papers by Research Group Members

Brunelli, L. - Gattuso, L. (2000), "Real Data and Statistics in the Mathematics Education". Proceedings of the International Conference "Mathematics for living: The Mathematics Education Into The 21st Century Project", Amman, Giordania.

Brunelli, L. - Galmacci, G. - Gattuso, L. - Pannone, M. A. (2000), “Un'indagine in classe per apprendere la statistica”. Induzioni, n. 21, pp. 5-110.

Galmacci, G. - Milito, A. M. (2002), “The Effects of Some Teaching Techniques on Learning Statistics”. Proceedings of the Sixth International Conference on Teaching of Statistics (ICOTS 6), Cape Town, South Africa.

Gattuso, L. - Pannone, M.A. (2001), “Una sperimentazione di didattica della statistica e gli insegnanti che l’hanno condotta”. Induzioni, n. 23, pp. 185-204.

Gattuso, L. - Pannone, M. A. (2002), “Teacher's Training in a Statistics Teaching Experimentation ”. Proceedings of the Sixth International Conference on Teaching of Statistics (ICOTS 6), Cape Town, South Africa.

Giambalvo, O. (2001), “L'effetto docente sulla valutazione dell'insegnamento della statistica nelle scuole medie inferiori”. Convegno Intermedio SIS su "Processi e metodi statistici di valutazione". Sessioni spontanee.

Marsala, M.R. - Milito, A.M. - Parroco, A.M. (2002), “L’insegnamento della statistica nella scuola media inferiore: primi risultati di una sperimentazione”. Induzioni, n. 24, pp.109-122.

Milito, A.M. - Pannone, M. A - Rigatti Luchini, S. (2001), “New strategies for teaching statistics at school”. Bulletin of the ISI, 53 Session, Tome LIX, Book 2, pp. 211-214.

Ottaviani, M.G. - Silvestri, F. (2001), “La struttura implicativa delle risposte a un questionario di valutazione: uno strumento statistico per l'analisi dell'apprendimento”. Convegno Intermedio SIS su "Processi e metodi statistici di valutazione", Sessioni spontanee, pp.311-314.

Ottaviani, M. G. - Testa, S. (2002), “Quasi-experimentation and Educational Research: a Case Study on the Experimentation of Different Statistics Education Strategies”. SIS, Atti della XLI Riunione Scientifica, Università Milano Bicocca, 5-7 giugno 2002, Sessioni spontanee, pp.143-146.

Parroco, A.M. (2001), “La statistica nelle scuole medie inferiori:analisi di un test di profitto per confrontare l’efficacia di due metodologie didattiche”. Convegno Intermedio SIS su "Processi e metodi statistici di valutazione", Sessioni spontanee, pp.-----.

Rigatti Luchini, S. - Perelli D’Argenzio, M.P. - Moncecchi, G. - Giambalvo, O. (2000), “Teaching Statistics at Primary and Secondary school: an Italian Research”. Proceedings of the International Conference "Mathematics for living: The Mathematics Education Into The 21st Century Project", Amman, Giordania.

Rigatti Luchini, S. - Perelli D’Argenzio, M.P. - Moncecchi, G. (2002), “Una sperimentazione in classe sull'insegnamento della statistica nella scuola elementare”. Induzioni, n. 24, pp.83-92.



Teachers contributions

Bartolomei, G. S. (2002), "L'esperienza della sperimentazione di nuove strategie didattiche per l'apprendimento della statistica nella scuola elementare "G. Falcone" di Palermo". Induzioni, n. 24, pp.99-104.

Bertolazzi, S. (2002), "Sperimentazione della didattica della statistica". Induzioni, n. 24, pp. 143-146.

Briguglia, A. (2002), "Relazione sulla perimentazione di nuove strategie didattiche per l'apprendimento della statistica, effettuata nella classe IV del L. S. "G. Galilei" di Palermo". Induzioni, n. 24, pp. 159-170.

Checcarelli, G. - Valigi, S. (2002), "Considerazioni sulla sperimentazione di nuove strategie didattiche per l'apprendimento della statistica". Induzioni, n. 24, pp. 93-97.

D'Angelo, G. - Prestana, F. (2002), "Sperimentazione condotta sul Cooperative Learning". Induzioni, n. 24, pp.123-141. Menconi, F. (2001), "Sperimentazione di nuove strategie didattiche per l'apprendimento della statistica: la testimonianza di una classe 4a di liceo scientifico". Induzioni, n. 23, pp. 205-211.

Moscatelli, A. (2002) "Sperimentazione di nuove strategie didattiche per l'apprendimento della statistica". Induzioni, n. 24, pp. 147-150.

Muti, G. (2002), "Relazione sulla sperimentazione di Statistica Descrittiva". Induzioni, n. 24, pp. 171-174.

Picardo, L. - Savoia, M.G. (2002), "Sperimentazione di nuove strategie didattiche per l'apprendimento della statistica". Induzioni, n. 24, pp. 151-157.

Purificato, E. (2002), "Educazione degli adulti: necessità di nuove metodologie didattiche". Induzioni, n. 24, pp. 175-179.

Ruspino, F.M. (2001), "Riflessioni sulla sperimentazione del CIRDIS". Induzioni, n. 23, pp.213-217.

Vitangeli, M.C. - Bordoni, B. (2002), "Relazione sull'esperienza dell'I.T.C. "L. Lombardo Radice" di Roma". Induzioni, n. 24, pp. 181-185.

Zanatta, G. - Zottarel, L. (2002), "Relazione sulla sperimentazione in didattica della statistica". Induzioni, n. 24, pp. 105-108. 

 

Head Office: Department of Statistics - University of Perugia Via A. Pascoli C.P. 1315 succ. 1 - 06123 Perugia Tel.: 075 585 5242 Fax: 075 585 5950 
Local Offices:
» University of Padua
» University of Palermo
» University of Perugia
» University of Rome "La Sapienza"
© CIRDIS materials are permited to be used and reproduced only for didactical purposes and not for commercial purposes, mentioning the origin, the authors and contributors.
For further information: cirdis (at) stat.unipg.it
You will need the Adobe Acrobat reader
 Scarica Acrobat Reader
to view PDF documents. It's free and available for Mac, MS-DOS, Windows and UNIX.
© 2002-2003 CIRDIS All Rights Reserved

Pagina generata in 0.04 decimi di secondo

Web-engineer.it